tirsdag den 16. april 2013

Checklistetanker

Jeg har mange projekter i hovedet og en del under udarbejdelse. Nu må jeg altså se at få sat nogle V´er ved nogle af dem.
Pt er jeg sygemeldt med svære rygsmerter og det kræver enorm energi, blot at være til i min krop. Men de seneste dage har jeg "kun" haft halvondt (af mig selv?).
Derfor har jeg kunnet lave lidt på min hjemmeside.
Så meget at jeg er gået i luften med den!
Den er enkel og uden så mange dikkedarer og nem at arbejde med.
Det er jeg godt tilfreds med.
Check den ud HER.

Andre projekter jeg rigtig gerne vil gøre færdige er:
- Min Blurb bog. (omtalt her)
- Lave en udstilling.
- Lave en New York serie.
- ........og en masse andre småting som buldrer i hovedet.

Min "Blurb-bog" er næste ting jeg skal arbejde videre med. Den har været længe i støbeskeen og man skulle jo tro at det ikke burde være så svært at smække nogle billeder op i en bog og så sende den til print.
Men sådan er det ikke!
I hvert fald ikke hvis man gør som jeg og leger at det er en "rigtig" bog.
Et værk.
(Et andet element kan jo osse være at jeg er et langsommeligt - og måske endda et kedsommeligt -menneske. Men det er et sidespring jeg ikke skal, eller tør, komme ind på her!)

En seriøs fotobog er ikke "bare" at sætte nogle billeder ind, lave en fancy forside, og så printe løs. For hvilke billeder skal med? Hvilke skal ud? Hvordan er "feelingen?". Tempoet? Og hvad med forordet? Skal der været et? Og hvis der skal, hvad skal der så stå? Skal jeg forsøge at få et andet menneske til at skrive lidt om emnet i bogen?
Jeg har da 2-3 mennesker jeg rigtig godt kunne tænke mig at kontakte i den forbindelse. Hvis der er én der vil skrive, ja så skal vi mødes og vedkommende skal se "dummyen" og få fornemmelse af temaet og feelingen. Osv, osv.
Pt. venter jeg på at de billeder jeg har sendt til print, kommer ind af brevsprækken. Dernæst skal de ind i min "dummy-bog".
Dernæst vil jeg bede min skøre fotoven, kunstfotografen Torben Petersen om at "skælde ud", bytte om osv osv. Kort sagt, at komme med konstruktiv kritik.
Når de endelige billeder er kommet på plads og rækkefølgen valgt, skal jeg lave designet til bogomslaget. Forsiden, bagsiden og eventuelle "flapper".
Skal der billede på forsiden?
Hvilket?
Og hvad med bagsiden. Billede? Tekst? Og i så fald hvilken tekst og hvilket billede?
Hvis jeg beslutter at skrive et forord (eller måske et efterskrift), skal teksten forfattes.

Tjae. En bog er ikke bare sådan liiige at lave.
Ikke hvis man er mig i hvert fald.
Det er en skøn blanding af lidelse og lyst. Usikkerhed og trang.
Det er sjovt og samtidig "a pain in the ass" at lave en bog.
Men hvis ikke det var dét, ville det jo osse være lige gyldigt.

Ingen kommentarer: